En festande Sunscreen djungel

Nu ni, har jag läst på om solskyddkrämer och deras faktorer. Alltså, de flesta innehåller mineraler som zink och titanium. Något som man tyvärr inte kan komma ifrån men ger det bästa UVA skyddet och är bra i krämer för barn. Sen har vi oxybenzone och Vitamin A (retinyl palmitate) som är bovarna i de olika krämerna. Använder du en solskyddskräm som innehåller oxybenzone eller Vitamin A och har lätt för att bränna dig i solen eller smetar på det när du redan är bränd ökar risken för cancer betydligt.

Här kan du läsa mer om detta!

Sen har vi ju detta med solskyddsfaktorn- SPF. Den anger hur mycket längre du kan vara i solen innan du blir röd i förhållande till om du inte använder något skolskydd alls. Så har jag aldrig tänkt när jag väljer SPF på min kräm.
Så låt säga att jag kan vistas i solen i 10 min innan jag blir röd, använder jag SPF 6 kan jag vara i solen i 1 timme innan jag blir röd. Men tänk på att inte snåla när du smörjer in dig och om du badar så glöm för bövelen inte att smörj på ett nytt lager.

Men bästa solskyddet är en hatt och t-shirt,
glöm aldrig det!



Köpte byrå (från craigslist, som svenska blocket), lagade mat och sen gjorde jag mig i ordning för utgånng.

(nya byrån och nya skorna)

Lagade en kycklinggryta med ris som fick betyget "SKIT GOD" av Anton. En inspiration från min kära vän Anna.

Blanda sweetchillisås och soya i en bunke tillsammans med pressad vitlök och peppar (tillsätt lite vatten om konsistensen blir för tjock).
Skär kycklingfilé och morötter i bitar. Häll ner kycklingen och morötterna i såsen och låt gärna dra en stund.
Ner med det i en gryta och låt puttra 10-15 min. Servera med ris. Klart!



Close up på mina nya skor som tog mig runt på Santa Monica Main street igår.


We like bar hopped- Main on Main, Circle bar och tillsist 31ten som blev favoriten för kvällen:)

/Emmely

Kommentarer
Yvonne Sjögren

Hahaha... Mitt svar angående solskydd står sig platt!!!NIVEA BAH...Men filten va inte så dum ändå... Snygga dojjor!!Nu packar jag för att ha ett skönt dygn på Ystad saltsjöbads spa. Ska verkligen bara va. Kom just på att en god bok ska ner i packningen oxå. Ha en fin dag o kväll,här e de Valborg!!14 grader i skuggan ;)Puss o kram.



2012-04-30 @ 12:05:04
Emmely

hahaha aa men visst! Njut av YSB och trevlig valborg på er. Boktips till YSB: 100 åringen hehe. Kram kram



2012-04-30 @ 22:39:48
Yvonne Sjögren

100-åringen är utläst a long time ago... Vi har haft ett superskönt dygn... Alla sinnena,kropp o själ är tillfreds.



2012-05-01 @ 16:50:19




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback